Konsumentvägledning
Genom konsumentvägledningen får du hjälp och stöd i ditt kosumentärende. Konsumentvägledningens uppgift är att informera om rättigheter och skyldigheter enligt konsumentlagarna samt rådgöra i avtalsfrågor mellan privatpersoner och företag.
Du kan kontakta oss för information inför ett köp av en vara eller tjänst, till exempel vid köp av bil, hus eller telefoni- och internettjänster samt vad du bör tänka på när du ska anlita en hantverkare.
I första hand är konsumentvägledningen en hjälp till självhjälp. Målsättningen är att konsumenter på egen hand ska kunna gå vidare med sitt ärende som en tryggare och smartare konsument efter kontakt med konsumentvägledare.
En av konsumentvägledningens viktigaste uppgifter är att nå ut med information och kunskap i förebyggande syfte. Konsumentvägledaren kommer gärna ut till skolor, organisationer och företag för att informera om konsumenträtt och privatekonomi.
Verksamheten priotirerar även nyanlända och ser gärna ett samarbete med de olika instanser som arbetar med integration. Med ökad kunskap kan fler konsumenter undvika att hamna i skuldfällan.
7726 är ett nytt kortnummer för att rapportera bluff-sms
Om du fått ett sms som gör dig misstänksam och vill rapportera, gör så här:
Vidarebefordra meddelandet till kortnummer 7726. Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms.
På så sätt kan Mobiloperatörerna få information om sms:et och dess innehåll och blockera de sms som syftar till bedrägeri från att skickas till fler personer.
Läs mer om detta och om hur Telekomoperatörerna nu stoppar bedrägeriförsök genom s.k. ”Spoofing” på Telekområdgivarnas hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Relaterade länkar
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.