Stöd till flyktingar från Ukraina

Här finns kort information till dig som kommer som flykting från Ukraina, eller till privatpersoner som tagit emot flyktingar därifrån.

• Click ”Languages” at the top of the page.
  • Choose ”Translate”
  • The language is automatically set in English. But you can change language by changing at the top next to the Google logo, where it says "engelska/English".

Du har rätt att få en tolk om du önskar det när du ska prata med till exempel myndigheter, kommunen eller sjukvården. Det är mottagningen eller myndigheten du ska träffa som beställer tolkhjälpen.

Du behöver säga till i förväg om du vill ha en tolk.

Söderhamns kommun är den lokala offentliga organisationen som tar hand om skola, äldreomsorg, samhällsplanering, kultur och fritid med mera.

Migrationsverket ansvarar för att ta emot flyktingar som kommer till Sverige.
Telefonnumret till Migrationsverket är 0771-235 235.
All information från Migrationsverket hittas på www.migrationsverket.se/English/ Länk till annan webbplats.
Där finns information som vänder sig till dig som kommer från Ukraina.

Sjukvården sköts av Region Gävleborg. Den som är akut sjuk eller skadad ringer 112. Information om sjukvård hittas på www.1177.se Länk till annan webbplats.

Det går också att ringa Sjukvårdsupplysningen, telefonnummer 1177.

Akutnummer till polisen är 112.

Jordbruksverket ansvarar för regler gällande husdjur från Ukraina Länk till annan webbplats.

Samlad information från svenska myndigheter

På krisinformation.se hittar du samlad information från svenska myndigheter om aktuella kriser och händelser. Här hittar du exempelvis information om skyddsrum i Sverige.
Aktuell information om riser och händelser - krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Regeringens samlade information om den säkerhetspolitiska utveckligen

På regeringen.se samlar regeringen information om deras arbete kring den pågående säkerhetspolitiska utvecklingen i Ukraina.
Rysslands invasion av Ukraina - regeringen.se Länk till annan webbplats.

Många människor flyr från Ukraina med sina sällskapsdjur. Det finns regler för att ta in djur till Sverige men just nu råder force majeure-undantag för sällskapsdjur som kommer med sina ägare från Ukraina. Vilka åtgärder som är nödvändiga bedöms från fall till fall. I grunden handlar bedömningarna om hur stor risken är att djuren bär på rabies och hur den risken kan hanteras så att inte folkhälsan eller djurhälsan i Sverige äventyras. Ukraina är ett högriskland för rabies och har varje år flera fall hos både hundar och katter.

Sveriges radio har samlat nyheter om invasionen av Ukraina på english, العربية, Soomaali, فارسی|دری, Kurmancî, سۆرانی och lätt svenska.
Nyheter om invasionen av Ukraina på flera språk - sverigesradio.se Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 28 mars 2024