Socialtjänsten utökar e-tjänst för försörjningsstöd

Bild

Lisa Johansson och Linnea Lindström, försörjningsenheten.

Nu utökar socialtjänsten servicen i den digitala e-tjänsten för försörjningsstöd. Från november kan man göra ansökan digitalt i e-tjänsten Mina sidor.
- Det är många som vill ha kontakt med oss och få svar på sina frågor om utbetalningar. Med den här utökade servicen blir vi mer tillgängliga och fler kan få svar snabbt via e-tjänsten, säger Lisa Johansson, försörjningsenheten.

Sedan en tid har det varit möjligt att via e-tjänsten Mina sidor snabbt få svar på frågor om beslut och utbetalningar. Nu utökas tjänsten, från och med november kan man även göra sin ansökan digitalt.

Bland de personer som är igång med e-tjänsten är det här en efterfrågad förbättring. Det gör att de kan sköta många av sina ärenden utan att ta sig till socialtjänsten.

Mina sidor innebär att Du som medborgare enkelt kan ha kontakt med socialtjänsten - oavsett telefontider och öppettider. För att kunna använda tjänsten behöver du ett Mobilt Bank-ID.

- Förutom att det blir enklare för personen som gör ansökan innebär det även ett effektivare arbetssätt för verksamheten. Tack vare Mina sidor kan socialsekreterare lägga mindre tid på telefonsamtal och därför få mer tid att hantera ansökningar, säger Linnea Lindström, enhetschef försörjningsenheten.

Läs mer om försörjningsstöd och e-tjänsten Mina sidor

Om du söker försörjningsstöd och inte har ett pågående ärende hos oss

Kontakta försörjningsenhetens mottagningsgrupp på tel: 0270-750 00 (kundtjänst), öppet mellan kl 10.00-11.30 varje vardag.

Om ni ska ansöka om försörjningsstöd för första gången måste du lämna in en pappersblankett tillsammans med ytterligare underlag. Vad du behöver lämna in får du veta från försörjningsenheten.
Blir du blir beviljad försörjningsstöd återkommande, kan du anmäla dig till e-tjänsten mina sidor och fortsättningsvis göra din ansökan digitalt.

Broschyren finns även på andra språk.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 17 november 2019

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn