Söderhamn NÄRA

Vanliga frågor och svar hos Söderhamn Nära.

EKONOMI

Fråga: Jag har flyttat till en annan adress den sista juli, varför får jag en faktura i augusti?
Svar: Man betalar fakturan i efterskott. Det man förbrukar i juli kommer på fakturan i augusti. Det står på fakturan vilken period som avses.

Fråga: Vad menas med förfallodag?
Svar: Det är det datum pengarna ska vara inbetalda till Söderhamn Nära.

Fråga: Vad händer om jag inte betalar min faktura
Svar: Tio dagar efter förfallodagen (då fakturan skulle varit betald) får du en påminnelse om att du inte betalt fakturan. Om den påminnelsen inte är betald inom ytterligare tio dagar går ärendet vidare till inkasso. Då får du förutom själva fakturan från Söderhamn Nära, även betala en straffavgift till inkassobolaget. Dessutom riskerar du att få el, bredband m.m. avstängt under tiden vi inväntar din betalning.

Fråga: Hur fungerar autogiro?
Svar: Pengarna dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Det är viktigt att det då finns pengar på kontot. Finns det inte pengar på kontot tas det ut en påminnelseavgift på 60 kronor. Påminnelseavgiften tas ut på nästa månads faktura.

Fråga: Måste jag höra av mig till Söderhamn Nära om jag flyttar till en annan bostad?
Svar: Ja. Annars vet vi inte att du har flyttat och du kommer att få betala för el, bredband m.m. även på din gamla adress. Flyttanmälan gör du enklast via vår hemsida. Annars ringer du vår kundservice eller besöker oss på Stabbläggaregatan 11.

BREDBAND

Fråga: Får jag teckna avtal för bredband om jag inte har svenskt personnummer?
Svar: Nej, du måste ha ett svenskt personnummer inklusive de fyra sista siffrorna.

Fråga: Vad ska jag ha med mig till Söderhamn Nära när jag vill teckna bredbandsavtal?
Svar: Giltig ID-handling. Lägenhetskontrakt, så att vi kan se vilket produktnummer lägenheten har. Produktnumret brukar även finnas på nyckelknippan man får från Faxeholmen. Numret behöver vi för att veta i vilken lägenhet bredbandet ska kopplas in.

Fråga: Får jag skriva kontrakt på bredband för en lägenhet där jag själv inte bor
Svar: Nej, du måste vara skriven på den adress som avtalet tecknas för.

Fråga: Hur gör jag för att få trådlös uppkoppling (WiFi)?
Svar: För att få tillgång till WiFi måste du själv skaffa en router. Den köper du lämpligen hos din TV-handlare.

Fråga: Varför fungerar inte internet?
Svar: Det kan bero på flera saker.
1. Du har inte betalat din faktura och därför har vi stängt av internet.
2. Det kan vara fel på din router eller dator.
3. Det kan vara fel på uppkopplingen från Söderhamn NÄRA.
Ring vår support för att få hjälp, tel. 0270-199 99.

EL

Fråga: Varför får jag två elfakturor varje månad
(en från Söderhamn Nära och en annan från Söderhamn Nära Elhandel, Gävle)
Svar: Elnätsavgift är en fast kostnad som alla betalar för elnätet som Söderhamn Nära äger.
Elnätet överför el från kraftkällan hem till dig (fakturan kommer från Söderhamn Nära).
Elhandel är kostnaden för den el du har förbrukat under månaden. Fakturan kommer från Söderhamn NÄRA Elhandel eller ett annat elhandelsbolag.

Fråga: Jag har fått ett utskick från mitt elbolag som vill att jag ska välja elavtal. Måste jag göra det?
Svar: Nej, men om du inte väljer något alternativ hamnar du automatiskt på något som kallas anvisningspris.
Det alternativet är betydligt dyrare än om du själv gör ett aktivt val på blanketten som skickats ut.
Du behöver heller inte vara rädd för att binda ditt elavtal på 1, 2 eller 3 år. Om du flyttar till en ny adress sägs avtalet automatiskt upp.

 

Klicka här för att komma till Söderhamn näras sida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster