Snabba fötter hos Tewes konditori: ”Vi möter kunder på nya sätt”

Michael Giselsson, Tewes konditori

Micke Giselsson, Tewes konditori

Efter ett år med pågående pandemi konstaterar Tewes konditori att det hänt en del i verksamheten. Flera åtgärder för att möta kunderna på nya sätt har visat sig fungera och ger hopp inför framtiden.

Tewes konditori ser tillbaka på ett år med corona och hur det påverkat företagets verksamheter i Söderhamn och Hudiksvall.

- Det är färre folk på stan självklart och det är den tydligaste påverkan för vår del, säger Micke Gisselsson, som driver Tewes.

När kunderna inte längre kommer till butiken i samma utsträckning som innan pandemin, så tänkte Tewes snabbt om och nytt, säger Micke Gisselsson.

- Då måste vi möta kunderna på andra sätt. Vi har jobbat för att göra det enkelt att beställa, hämta och att vi kan leverera. Det är hela tanken, vi måste flytta oss och respektfullt möta kundernas behov. Vi kan inte sätta oss och vänta, så resonerade vi direkt, säger Micke Gisselsson.

Han sätter sig på en mjuk fäll på den vinteranpassade uteserveringen på Köpmangatan, som är en del i anpassningen till det nya. Där behöver kunder inte riskera trängsel och Tewes kompenserar för borttagna platser inne. Micke Gisselsson och hans kollegor har också skaffat en mobil kassa för att ta betalt av fikande kunder utomhus och alla som handlar från utomhusförsäljningen som också är ny.

- Det är populärt och det har fungerat jättebra. Och det är härligt att möta kunderna ute, det blir en fin kontakt och en positiv grej runt det hela, säger Micke Gisselsson.

I februari 2021 är det ännu svårt att sia om hur coronaviruset kommer att påverka framöver. Vilka orosmoln hänger på vårhimlen för Tewes?

- Blir det ytterligare nedstängning så är det förstås inte bra för oss. Samtidigt är det inget vi kan påverka, vi kan bara anpassa oss och vara snabbfotade, säger Micke Gisselsson.

Om du känner dina lokala företagarkollegor på pulsen, hur är känslan då?

- En företagare är väl per definition reserverat optimistisk. Alla vill ju tro på sin idé, sin maskin så att säga. Men nu finns en maktlöshet att inte kunna påverka orderböcker och inflödet av kunder. Så optimister är vi nog alla, fast reserverat.

Senast uppdaterad: 16 november 2021