Snabbt in i Söderhamn och språket - nu är Ahmad en profil i nöjeslivet

När Ahmad Shalak bodde i Dubai drömde han om snö, ingen trafik och ett rött hus. Det har han nu i Söderhamn.

Ahmad Shalak hade en idé om att kafé är bästa platsen att lära sig språk. Många espresso senare behärskar han både svenska och krögarbranschen. Som delägare i både en restaurang och ett kafé han blivit en aktiv del i Söderhamns nöjesliv.

Rött hus, ingen trafik och snö. Det fanns på önskelistan när Ahmad Shalak tänkte sig bort från Dubai, där han bodde och arbetade i modebranschen. En svenska kollega tipsade om att det lät som Sverige och något år senare bor han i Söderhamn med villa, fru och två barn.

Ahmad Shalak är född i Syrien och flydde hit 2014 och har redan hunnit bli ett bekant ansikte för Söderhamnsbor. Sedan ett år driver han Wayne's Coffee och Eat & Meet i centrala Söderhamn, tillsammans med Emma Sundberg.

Testar nytt i nöjeslivet

De båda kollegorna ser tillbaka på en intensiv tid då de utvecklat konceptet med massor av evenemang och en satsning på hållbarhet. Orädda att testa nya vägar för verksamheten.

- Det är jätteroligt men också tufft. Grejen med småstäder är att när man satsar och gör det rätt, så blir det bra för både gästerna och oss. Vi planerar gärna länge innan vi bestämmer oss för något, säger Ahmad Shalak.

Att vi är väldigt olika är mer en styrka för oss

Ahmad Shalak trivs i Söderhamn och med sitt jobb att driva Eat & Meet och Wayne's Coffee tillsammans med en kollega.

De båda har utvecklat ett fint samarbete som utvecklats från en kund-krögare-relation. För Ahmad Shalaks väg in i både restaurangbranschen och det svenska språket går via fiket.

- Jag satt här varje dag i sex månader medan jag lärde mig svenska. Jag tänkte att jag måste vara bland människor som pratade svenska och att bästa stället var på kafé. Det blev många gratis espresso i början, säger Ahmad Shalak och skrattar.

- Man funderade lite ’vad gör han’, men vi började småprata och så började det, säger Emma Sundberg.

Kollegor som kompletterar varandra

Det ledde till att Ahmad började jobba i restaurangen och vidare till att han blev både chef och nu delägare.

- Vi tänkte att varför inte göra något tillsammans. Vi klarar inte att driva det här utan varandra, att vi är väldigt olika är mer en styrka för oss, säger Ahmad Shalak.

Jag ville ge Söderhamn en puff framåt

Nu satsar de båda för att göra Söderhamn lite roligare genom att erbjuda mat och evenemang för en blandad publik. Den senaste idé är att visa sport i kafédelen, framöver väntar också after ski-fest och whiskyprovning.

Ahmad Shalak står ut med lite trafik när han har både rött hus, snö - och restaurang.

- Ja, allt är toppen. Restaurangvärlden hade jag inga planer på, men jag kände att jag ville ge Söderhamn en puff framåt. Det är en jättefin stad, säger han.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 januari 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn