Borta bra men pendla bäst för Per - ”Det fungerar jättebra”

Per Larsson, pendlare

Per Larsson tycker att det fungerar jättebra att pendla

Hundratals personer pendlar dagligen till och från Söderhamn. För Per Larsson är det en möjlighet både till stimulerande jobb och fin fritid.

Tåget rullar in och Per Larsson gör sig redo att stiga ombord. Han har nyss tagit ettans buss från bostaden i Stugsund till Resecentrum och nu går turen till Gävle, där han är producent för Gävle Symfoniorkester.

Stor skillnad till det bättre sedan jag började

Att pendla är både bekvämt och pålitligt, säger Per Larsson. Han har tidigare jobbpendlat också till Bollnäs med både buss och bil.

– Jag tycker det fungerar jättebra. Och det har blivit stor skillnad till det bättre sedan jag började 2003. Jag har ju faktiskt aldrig jobbat i Söderhamn, förutom sommarjobb på 80-talet, säger Per Larsson.

Jobbar på tåget

Och han är inte ensam. Det är många som dagligen reser ut och in från Söderhamns för att arbeta: 1 614 personer in och 2 066 personer ut, enligt siffor från SCB (2017).

Totalt arbetspendlade 1,7 miljoner personer, eller 34 procent av alla förvärvsarbetande i Sverige år 2017.

En tydlig skiljelinje mellan när man jobbar och när man kommer hem

Per Larsson har testat att leva storstadsliv och vet hur mycket restid som följer med det. Att pendla till Gävle är numera en vanesak och en västanfläkt i jämförelse.

– Man träffar mycket folk, man får lite rutiner runt det och känner igen personer som gör samma sak varje dag. Ibland jobbar jag på tåget, ibland sover jag. Man går in i sitt musiklyssnings-mode, säger Per Larsson.

Hemma på havet

Det är i Söderhamn han och familjen vill bo och pendlingen bjuder möjligheter till det.

– Ja, det har aldrig varit tal om något annat. Det här är min hemstad där jag har det jag gillar. Havet, närheten. Det jag tänkt på de senaste åren är att man som pendlare kan dra en tydlig skiljelinje mellan när man jobbar och när man kommer hem, säger Per Larsson.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 11 december 2019

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn