Företag och elever i lyckad förening: ”Många aha-upplevelser”

Flicka och pojke svetsar.

Emma-Marie Hisved från Stenbergaskolan testar att punktsvetsa och Elias Erling ser på. De tycker att besöken ute i företagen var nyttiga och roliga.

Företagen öppnade dörrarna och ungdomarna fick upp ögonen. Veckan då elever från årskurs åtta bekantade sig med näringslivet var en lyckad vinn vinn-variant för båda sidor.

Åttornas företagsvecka är just förbi. Eleverna hann med tre besök om dagen, från måndag till torsdag, och hann bekanta sig med flera grenar av det lokala näringslivet.

Intensivt men också lärorikt. Så sammanfattar inblandade de sidorna – skolan, företag och elever.

Framtiden på besök

På Jeven gick tre grupper av åttor från Stenbergaskolan på en rundtur och fick reda på vad företaget gör, vilka framtida möjligheter som finns och vägen att nå dit. Kanske finns en blivande medarbetare i den skara av unga som kom på besök?

- Jag tycker det här är jättebra. Det här vår framtid, säger Mats Eriksson, produktionsledare på Jeven.

Man som ler.

Lars Wikström från Jeven berättar om företaget.

Eleven Emma-Marie Hisved testade en punktsvets och konstaterade att veckan var nyttigt också för elever.

- Intressant faktiskt. Man har fått se olika företag som man inte visste om och vad de gör och så. Nu vet man mer om vad som finns i Söderhamn, säger Emma-Marie Hisved.

Bra intryck från föräldrar

Redan innan veckan var till ända fick skolledningen ta emot flera synpunkter från företag och föräldrar som intygade samma sak – veckan var lärorik och gav en bredare bild. För någon kanske den gav vägledning för framtida studier. Intrycken ska nu sammanfattas i en slutrapport.

- Det har varit många aha-upplevelser, att det finns så många typer av jobb i kommunen. Det här kommer perfekt inför kommande gymnasieval, helt rätt målgrupp, säger Åsa Kristiansson-Hult, studie- och yrkesvägledare på Stenbergaskolan.

Tanken är att företagsbesöken ska bli ett permanent inslag för alla Söderhamnselever i årskurs åtta.

Senast uppdaterad: 12 april 2019