Föreningshjälpen

Föreningshjälpen finns till för föreningar i Söderhamns kommun. Hör av dig till oss om du har funderingar eller behöver stöd i frågor gällande din förenings verksamhet.

Tips på stöd och bidrag att söka


Kulturrådet

Kulturrådet fördelar 370 miljoner kronor ur regeringens stödpaket till kulturen. Stödet omfattar inställda och uppskjutna kulturevenemang - konserter, utställningar, föreläsningar, scenkonstföreställningar mm - i Sverige till följd av covid-19.
Sista ansökningsdag 11, 12 och 13 maj beroende på typ av arrangemang ni söker för.
Läs mer på Kulturrådets hemsida www.kulturradet.se/stodpaket-till-kulturen/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Leader Utveckling Hälsingebygden
Leader Utveckling Hälsingebygden har pengar kvar att söka inom temaområdena "B to B", Kulturskaperiet och Ung & Kultur. Du kan söka max 50 000 kr för insatser inom något av dessa temaområden.
Mer information finns här: http://utvecklinghalsingebygden.se/artiklar/allmant/sok-speedprojekt-hos-oss/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kultur Gävleborg
Kultur Gävleborg arbetar för kulturaktörer, kulturskapare och föreningslivet i vår region och vill agera lyhört, flexibelt och proaktivt för att ge stöd i en turbulent tid och skapa goda förutsättningar för ett fortsatt rikt kulturliv. Bland annat genom att dela ut stöd. Läs mer på Region Gävleborgs hemsida https://www.regiongavleborg.se/kultur/stod-bidrag-priser-och-stipendier/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Självklart kan du fortsättningsvis också söka arrangemangsbidrag. Ansökningsblankett hittar ni här: https://www.soderhamn.se/sidor/arkiv/e-tjanster-och-blanketter/e-tjanster-och-blanketter/2018-11-10-forening---arrangemangsbidrag.htmllänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vi kan ses - på nya vägar

Det är ett ovant och knepigt läge vi står inför med Coronavirusets utbredning och allt som följer med det. Vi påverkas alla på olika sätt. Många av er har exempelvis ställt in eller skjutit på era evenemang och aktiviteter under våren och försommaren. Vi vill därför tipsa er om några sätt att hålla er publika verksamhet i gång samt dela med oss av några länkar till Folkhälsomyndighetens hemsida som kan vara användbara för er.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande ”social distansering” behöver inte nödvändigtvis betyda färre sociala kontakter. Skillnaden nu är att vi inte bör ses fysiskt i samma utsträckning som tidigare.

Säkert har många av er redan hittat fiffiga, kloka och roliga lösningar för att nå ut och underhålla kontakten med era medlemmar och er publik. Dela gärna med er av dessa!

Tips på hur ni kan hålla verksamheten i gång läget till trots:

Livesändningar
Många live-sänder nu sina föreläsningar, konserter, konstvisningar, aktiviteter, träningsprogram, träningsupplägg, matcher och sammankomster via sin hemsida, facebook-sida och/eller Instagramprofil (IGTV = InstaGramTV).

Filma och publicera i din kanal
Filma evenemanget, föreläsningen, träningsprogrammet eller aktiviteten och publicera detta i er kanal - Facebook, Instagram, Youtube eller via er hemsida - i efterhand.

Viktigt! Kolla upp vad som gäller kring upphovsrätt i dessa sammanhang. Se också till att alla som deltar är med på att dessa filmer och bilder kommer att delas på hemsida och i sociala medier.

Öka närvaron i sociala medier
Inlägg på sociala medier gör många av er redan, men kanske är det läge att vara lite mer aktiv?
Planera och förbered inlägg tillsammans och schemalägg dem för en jämn spridning. Kanske bjuda in en gäst/styrelseledamot/medlem att ”ta över” ert konto under en dag eller vecka? Var i så fall klara med vad syftet och ha tydliga regler för vad som är lämpligt att lägga upp. En redaktör i styrelsen bör hålla lite koll och finnas tillgänglig för er gäst att bolla innehåll med.

Webbutbildningar/kurser
Starta kurser via webben! Säkert kan något av våra studieförbund hjälpa till.

Medlemstävlingar, utmaningar eller liknande
Starta utmaningar eller tävlingar via er hemsida eller i sociala medier!
Uppmana medlemmar att dela med sig av filmtips, böcker, musik, poddar, pyssel eller annat? Bokbingo? Träningsutmaningar?

Vanligt utskick
Förslagen ovan kräver så klart att medlemmarna eller någon i dess närhet har en smartphone, dator eller en läsplatta/iPad samt en internetuppkoppling. För de som inte har möjlighet att ta del av utbudet digitalt kanske ett utskick med vanligt brev är lämpligt och välkommet? Där måste så klart innehållet utformas lite annorlunda. En hälsning, information om vad som händer i er förening samt lite pepp kanske?

Så varför göra detta?
Vi tror att detta kan vara sätt att öka delaktigheten och att upprätthålla kontakten med era medlemmar eller publik under tiden restriktionerna och rekommendationerna för allmänna sammankomster gäller.

Det är så klart svårare att få exempelvis biljettintäkter för den här typen av aktiviteter, men det finns smarta lösningar för det också. Donationer via swish och försäljning av digitala biljetter har vi sett som några alternativ.

Att öka närvaron i dessa kanaler kan också vara en möjlighet att nå ut till nya medlemmar och ny publik. Det är också ett tillfälle för er som vanligtvis inte är så aktiva på sociala medier att prova nytt och lära mer. Välj ett eller flera (om ens något) av dessa alternativ som ni känner er bekväma med och som passar er verksamhet. Tveka inte att be någon kunnig om hjälp om det känns svårt eller krångligt att komma i gång.

Lycka till!

Länkar till viktig information från Folkhälsomyndigheten

Kontakt

Ställ din fråga via e-post till foreningshjalpen@soderhamn.se eller ring Kundtjänst 0270-750 00 så svarar de direkt eller hänvisar till ansvarig tjänsteperson.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 maj 2020
Uppleva och göra

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn