Föreningshjälpen finns till för föreningar i Söderhamns kommun. Hör av dig till oss om du har funderingar eller behöver stöd i frågor gällande din förenings verksamhet.
På Kultur- och samhällsservicenämndens sammanträde i november beslutades om ett särskilt bidrag för civilsamhället att söka för aktiviteter för barn och unga. Bidraget är tänkt att stötta civilsamhällets aktörer i omställning av arbetet med barn och unga under och efter Covid-19.
Information om riktlinjer och kriterier för bidraget Sista ansökningsdag 15 maj.
Söderhamns kommun har paketerat ett stabiliseringspaket som bland annat ska kunna hjälpa bidragsberättigade föreningar som hamnat i ekonomiska svårigheter på grund av den rådande pandemin. Stödet är inte uppbyggt på schabloniserade bidrag utan varje förening kommer att bedömas individuellt utifrån den ansökan och underlag som lämnas in.
Beslut om stöd kommer att fattas av Kultur- och samhällsservicenämnden.
Läs mer och ansök: Stabiliseringspaketet är igång
Med projektet Nu stärker vi civilsamhället och föreningslivet vill Söderhamns kommun, i samarbete med RF-SISU och fem studieförbund, stärka föreningslivet inom idrotten såväl som kulturen. Projektet innehåller både om föreläsningar och utbildningstillfällen med workshops som ska föra föreningslivet framåt på flera fronter och skapa en verktygslåda, fylld med både med inspiration och konkreta tips.
Häng på!
Läs mer och anmäl dig/din förening till de olika evenemangen
Kulturrådet fördelar medel ur regeringens stödpaket till kulturen.
Mån den 8 feb 2021 öppnar ansökningen för krisstöd till kulturen. Läs mer på Kulturrådets hemsida.
Följ händelseutvecklingen på Kulturrådets hemsida.
Leader Utveckling Hälsingebygden har medel för ska "Speedprojket" inom Ung & Kultur. Ni kan söka max 50 000 kr för insatser inom detta temaområde.
Mer information om stöd från Leader Hälsingebygden
Kultur Gävleborg arbetar för kulturaktörer, kulturskapare och föreningslivet i vår region och vill agera lyhört, flexibelt och proaktivt för att ge stöd i en turbulent tid och skapa goda förutsättningar för ett fortsatt rikt kulturliv. Bland annat genom att dela ut stöd.
Läs mer om stöd från Region Gävleborg
Självklart kan du fortsättningsvis också söka arrangemangsbidrag.
Ansökningsblankett hittar ni här
Vi påverkas alla på olika sätt i dessa tider. Många har tvingats att ställa in eller skjuta upp evenemang och aktiviteter under året. Vi vill därför tipsa er om några sätt att hålla er publika verksamhet i gång trots detta samt dela med oss av några länkar till Folkhälsomyndighetens hemsida som kan vara användbara för er.
Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande ”fysisk distansering” behöver och bör inte betyda färre sociala kontakter. Skillnaden nu är att vi inte bör ses fysiskt i samma utsträckning som tidigare.
Säkert har många av er redan hittat fiffiga, kloka och roliga lösningar för att nå ut och underhålla kontakten med era medlemmar och er publik. Dela gärna med er av dessa!
Många live-sänder nu sina föreläsningar, konserter, konstvisningar, aktiviteter, träningsprogram, träningsupplägg, matcher och sammankomster via sin hemsida, facebook-sida och/eller Instagramprofil (IGTV = InstaGramTV).
Filma evenemanget, föreläsningen, träningsprogrammet eller aktiviteten och publicera detta i er kanal - Facebook, Instagram, Youtube eller via er hemsida - i efterhand.
Viktigt! Kolla upp vad som gäller kring upphovsrätt i dessa sammanhang. Se också till att alla som deltar är med på att dessa filmer och bilder kommer att delas på hemsida och i sociala medier.
Vad gäller teknik för den här typen av aktivitet räcker många gånger en smartPhone och en ok internetuppkoppling ganska långt, om inte, hör av er till oss på Kultur och fritidsavdelningen så kanske vi kan vara behjälpliga med nödvändig teknik på ett eller annat sätt.
Inlägg på sociala medier gör många av er redan, men kanske är det läge att vara lite mer aktiv?
Planera och förbered inlägg tillsammans och schemalägg dem för en jämn spridning. Kanske bjuda in en gäst/styrelseledamot/medlem att ”ta över” ert konto under en dag eller vecka? Var i så fall klara med vad syftet och ha tydliga regler för vad som är lämpligt att lägga upp. En redaktör i styrelsen bör hålla lite koll och finnas tillgänglig för er gäst att bolla innehåll med.
Starta kurser via webben! Säkert kan något av våra studieförbund hjälpa till.
Starta utmaningar eller tävlingar via er hemsida eller i sociala medier!
Uppmana medlemmar att dela med sig av filmtips, böcker, musik, poddar, pyssel eller annat? Bokbingo? Träningsutmaningar?
Förslagen ovan kräver så klart att medlemmarna eller någon i dess närhet har en smartphone, dator eller en läsplatta/iPad samt en internetuppkoppling. För de som inte har möjlighet att ta del av utbudet digitalt kanske ett utskick med vanligt brev är lämpligt och välkommet? Där måste så klart innehållet utformas lite annorlunda. En hälsning, information om vad som händer i er förening samt lite pepp kanske?
Vi tror att det här kan vara sätt att öka delaktigheten och att upprätthålla kontakten med era medlemmar eller publik under tiden restriktionerna och rekommendationerna för allmänna sammankomster gäller. Försök att prata och diskutera sådant ni kan göra! Kanske har era medlemmar idéer om nya och annorlunda digitala aktiviteter?
Det är så klart svårare att få exempelvis biljettintäkter för den här typen av aktiviteter, men det finns smarta lösningar för det också. Donationer via swish och försäljning av digitala biljetter har vi sett som några alternativ.
Att öka närvaron i dessa kanaler kan också vara en möjlighet att nå ut till nya medlemmar och ny publik. Det är också ett tillfälle för er som vanligtvis inte är så aktiva på sociala medier att prova nytt och lära mer. Välj ett eller flera (om ens något) av dessa alternativ som ni känner er bekväma med och som passar er verksamhet. Tveka inte att be någon kunnig om hjälp om det känns svårt eller krångligt att komma i gång.
Lycka till!
Ställ din fråga via e-post till foreningshjalpen@soderhamn.se eller ring Kundtjänst 0270-750 00 så svarar de direkt eller hänvisar till ansvarig tjänsteperson.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kundtjänst
Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.
Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn