Krogar och gäster bra på att följa nya regler: ”Vi hjälps åt”

Emma Sundberg, delägare i Eat&Meet och Magnus Ludvigsson (L), ordförande i bygg- och miljönämnden, är glada att Söderhamns restauranggäster följer de nya bestämmelser som kommit av den pågående pandemin. De uppmanar oss att fortsätta, för att minska smittspridningen och samtidigt behålla en levande stad.

Söderhamns krogbesökare sköter sig bra när det gäller att anamma de nya bestämmelserna i restaurangbranschen. Låt oss fortsätta med det – håll avstånd för allas bästa!

Folkhälsomyndigheten har kommit med nya föreskrifter för hur vi undviker trängsel och smittspridning i restauranger och barer under pågående pandemi. Därför genomför nu Söderhamns kommuns bygg- och miljöförvaltning på uppdrag av smittskyddsläkare kontroller hur dessa regler följs.

- Det ser bra ut, de flesta har vidtagit åtgärder och tänkt till. De flesta berättar också att kunderna har mycket kunskap om hur vi ska agera för att hålla avstånd, säger Lena Haglund, miljöinspektör i Söderhamns kommun.

Gäster anpassar sig

Enligt de nya bestämmelserna ska verksamheter som serverar mat och dryck ha infört ändamålsenliga rutiner om förhindrande av smitta av covid-19 i sin egenkontroll. Det handlar bland annat om att se till att trängsel inte uppstår i lokalerna runt servering, hur vi intar mat och dryck, hur vi hämtar mat och äter från buffé.

Eat&Meet i centrala Söderhamn, delar bilden av att gästerna verkligen anammar nya bestämmelser.

- Alla som kommer är superpositiva till att vi håller öppet. Och alla respekterar det som gäller nu, de frågar om var de får gå och flyttar på sig om vi säger till. Vi känner verkligen att vi har Söderhamn med oss, säger Emma Sundberg, delägare i Eat&Meet.

Håll ut - och håll avståndet

Ansvaret att reglerna följs ligger på näringsidkaren. Men det räcker ju inte med att restaurangägaren tar ansvar, ansvaret vilar också på dig som restauranggäst - att du ser till att hålla avstånd och inte medverka till att orsaka trängsel. Verksamheter där det inte fungerar kan komma att stängas, en annan följd kan bli att reglerna skärps.

Magnus Ludvigsson (L), ordförande i bygg- och miljönämnden, vars förvaltning ansvarar för kontrollerna, är positiv när han hör att både restauranger och gäster samarbetar i den nya situationen.

- Det låter väldigt bra, ingen vill ha en stängd stad. Vi fortsätter så - gå gärna ut och ät men håll avståndet, säger Magnus Ludvigsson.

Läs mer: Regler för restauranger, barer och caféer (SKR - Sveriges kommuner och regioner)länk till annan webbplats

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 april 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn