Hemleverans och stödsamtal - nya möjligheter för dig med behov

Behovet ökar av hemleveranser och stödsamtal. Söderhamns kommun och civilsamhället går därför ihop i ett samarbete som ska stötta de äldre i covid-19-situationen. Välkommen att nyttja tjänsterna eller tipsa vidare om vad vi kan erbjuda!

Engagemang och hjälpinsatser växer fram i civilsamhället i spåren av den globala pandemin. Flera lokala exempel samlas under samlingsnamnet #tillsammanssöderhamn. Söderhamns kommun och de civila krafterna samarbetar nu för att hjälpa behövande med hemleveranser och stödsamtal.

Större kapacitet för hemleveranser

Tjänsten för leveranser gäller alla över 70 år eller personer som är satta i karantän. Stenbackens boendekooperativ, som redan tidigare levererat, får nu sällskap av i första hand Svenska kyrkan och därmed mångdubblas möjligheterna att nå behövande medborgare.

Läs mer: Tjänster för hemleverans

Stöttar både medborgare och butiker

Den som vill ha hemleverans gör sin beställning i sin butik, betalar till butiken och sedan levereras varorna. Betalningslösningarna kan variera mellan butiker.

Tanken är att använda de butiker som ligger närmast kunden.

- Vi stöttar och hjälper varandra så att alla medborgare får hjälp i en extrem situation. Jag tror att det här blir bra och den här samordningen har blivit väldigt bra mottagen från butikernas sida, de är ju också i ett extremt läge, säger Bitti Alvin Lehmann, projektledare och landsbygdsutvecklare i Söderhamns kommun.

Leverans av apoteksvaror

Via samordningen kan medborgaren också beställa leveranser från apoteket. På grund av rådande smittläge kan vi inte längre erbjuda pakethämtning för andra typer av varor. För alla leveranser gäller att den som levererar bär väst för igenkänning.

Stödtelefon för den som känner oro

#tillsammanssöderhamn vill stötta också med samtalshjälp till den som känner oro inför covid-19. En stödtelefon med röster från civilsamhället i form av Röda korset, Rädda barnen och kyrkor kommer att vara redo att stötta medborgarna.

Läs mer: Stödtelefon måndag till fredag

Var noga med att säga till butiken att du vill ha hemleverans , så det inte blir missförstånd. Butikerna packar varor på beställning för egen hämtning också.

ICA Nyplan Sandarne
Beställning före tisdag 12.00.
Telefon: 0270-602 23 eller www.ICA.se/nyplanlänk till annan webbplats
Leverans onsdag efter 12.00.

ICA TRÖNÖ
Beställning dagen före leverans.
Telefon: 0270-360 85 eller www.ica.se/butiker/nara/soderhamn/ica-nara-trono-lanthandel-722/handla-online/länk till annan webbplats
Leverans måndag till fredag.

Coop Bergvik
Beställning dagen före leverans.
E-post: bergvik.bc@coopmitt.se
Telefon 010-747 51 10
Leverans måndag till fredag.

Coop Ljusne
Beställning före måndag kl. 15.30.
E-post: ljusne.gem@coopmitt.se
Telefon 010-7475142
Leverans tisdag.

Tempo Stråtjära
Beställning före onsdag kl. 09.00-13.00.
Telefon 076-635 56 92, e-post: carina.wahlgren@tempo.se
Leverans torsdag efter 13.00.

Tempo Vågbro
Beställning dagen före leverans måndag eller torsdag.
E-post: tempovagbro@gmail.com
Leverans tisdag och fredag.

ICA Alen
Beställning dagen före leverans .
Onlinebeställning: www.ica.se/butiker/supermarket/soderhamn/ica-supermarket-alen-714/hemleverans/länk till annan webbplats
Leverans måndag och torsdag.

Tempo Söderhamn Norralagatan
Beställning onsdag före kl. 12.00.
Telefon 0270-122 66, e-post: info.tempo.soderhamn@tempo.se
Leverans torsdag efter 09.00.

ICA Kvantum E-center
Beställning tisdag före kl. 12:00. (begränsat antal beställningar)
Telefon: 0270-729 63, e-post: anders.eriksson@kvantum.ica.se
Leverans onsdag efter 12.00.

Coop E-center
Onlinebeställning: www.coop.se/handla

Har du frågor kring hemleverans av matvaror kontakta samordningsgruppen på telefon 0270-726 26 eller e-post: tillsammans@soderhamn.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 november 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn