Coronaviruset, covid-19

Söderhamns kommun följer händelseutvecklingen med det nya Coronaviruset. Vi samverkar med andra myndigheter i regionen och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Nationell telefonlinje om det nya coronaviruset på flera språk
Den som ringer möts av en kort introduktion på engelska, följt av en längre på arabiska. Därefter väljer man önskat språk via följande knappval:

  1. Arabiska
  2. Somaliska
  3. Persiska
  4. Tigrinja/ amarinja
  5. Ryska

Telefonnumret är: 08-123 680 00
Linjen är öppen vardagarkl. 09.00-12.00 och 13.00-15.00.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webblänk till annan webbplats

Förhindra smittspridning

Alla måste ta ansvar för att förhindra att smitta sprids.
Folkhälsomyndigheten bedömer risken för smittspridning i Sverige som mycket hög.
Stanna hemma om du har symtom - symtom som feber, hosta och andnöd.
Skydda dig och andra från smittspridning - Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats
Håll avstånd och ta personligt ansvar

Frågor om coronaviruset?

Allmänna frågor om covid-19 hänvisas i första hand till www.folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats och www.krisinformation.se.länk till annan webbplats
I andra hand kan du ringa till nationella informationsnumret 113 13.länk till annan webbplats
Ring 1177länk till annan webbplats enbart om du är sjuk och behöver rådgivning.

Utsatt för våld i hemmet - i nära relationer

Hemmet ska vara en trygg plats både för barn och vuxna. Men tyvärr är det inte alltid så. Våld i nära relationer sker oftast i hemmet där det saknas utomstående vittnen.
Socialtjänsten kan hjälpa dig som är eller har varit utsatt för våld eller hot om våld av närstående. Du kan få råd, samtalsstöd och omedelbart skydd, utifrån din situation och dina behov.

Du som behöver någon att prata med

Det är ofta bra att sätta ord på sin oro. Prata med någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl. Hit kan du vända dig om du mår dåligt och behöver prata om din ångest eller oro.

Hantera oro

Behöver du hjälp med hemleverans av varor/mediciner?
Det finns flera aktörer som hjälper till med hemsänding av varor.
Söderhamns kommun stötttar civilsamhället i detta, läs mer om hur du nyttjar tjänsterna: Samordning av hemleverans

  • Nationellt är Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats ansvarig för frågor som rör smittskydd. På deras webbplats finns information om viruset och smittspridning, en lista med frågor och svar och råd för hemvändade resenärer.
  • Regionalt är Smittskyddsenheten inom Region Gävleborglänk till annan webbplats ansvarig för smittskyddsfrågor och har nära samarbete med Vårdhygien, Infektionskliniken NUS och Klinisk mikrobiologi.
  • Krisinformation.selänk till annan webbplats är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga i samband med en kris eller allvarlig händelse.
  • Vårdguiden 1177.selänk till annan webbplats har information om coronaviruset och om symptom på sjukdomen samt vart man vänder sig vid symptom.

Förhindra ryktesspridning
Hjälp till att förhindra ryktesspridning och spekulationer genom att vara källkritisk och dela inte osäker information.

2020-03-17 Hälsinglands utbildningsförbund inför distansundervisning

Håll dig uppdaterad genom att läsa senaste inforamtionen från Hälsinglands utbildningsförbund:
www.hufb.selänk till annan webbplats

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 november 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn