Om du har en bestående funktionsvariation kan du söka ekonomiskt bidrag för att anpassa din bostad.
Du kan få bidrag till anpassning som är nödvändig för ditt dagliga liv i hemmet, som till exempel att förflytta dig i bostaden, sova, sköta hygien, laga mat och att ta dig in i och ut ur bostaden. Det är du som beställer själva arbetet och ansvarar för att få det utfört.
Kommunens roll är att utreda om du har rätt till bidrag. Om du beviljas bidrag motsvarar det en skälig kostnad för de åtgärder som bidraget sökts för. De åtgärder som bidrag söks för ska vara nödvändiga med hänsyn till funktionsvariation och det måste finnas en klar koppling mellan funktionsvariationen och sökta åtgärder.
Du som bor i en hyres- eller bostadsrätt och söker bostadsanpassningsbidrag behöver komma överens med din hyresvärd eller bostadsrättsförening om att anpassningen får utföras.
Det är viktigt att du fyller i alla uppgifter och att du bifogar de intyg som krävs för att vi ska kunna handlägga ansökan.
Blankett - Ansökan om bostadsanpassningsbidrag
En handläggare på kommunen utreder och bedömer din ansökan och ditt behov. Handläggaren beslutar sedan om vad du kan få bidrag för. Om beslutet blir att du inte kan få bidraget du ansökt om, så får du information om hur du kan överklaga beslutet.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kontakt Bygg- och miljöförvaltningen
Kontakta handläggare vardagar kl. 8.00 - 9.30 via Kundtjänst 0270-75000.
Blanketter och handlingar skickas till:
Söderhamns kommun
Bygg- och miljöförvaltningen
826 80 Söderhamn
Besöksadress: Kungsgatan 6
E-post: Bygg- och miljöförvaltningen
Förvaltningschef
Herman Claesson
Tel 0270-751 36
Verksamhetschef
Jonas Ryberg
Tel 0270-766 11
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn