Cykelklassiker i ny form

Bild

I år är det nytt upplägg av cyklingen i Söderhamnsklassikern. Både bana och arrangör är nya. Deltagare kan välja mellan lång eller kort bana – dessutom finns en enklare mountainbikesträcka. För att undvika folksamlingar kommer cyklingen att genomföras under valfri tid och dag mellan 23-30 augusti.

Deltagarna kan ta sig runt banan på egen hand, men det erbjuds även cykling tillsammans med guide för den som hellre vill det. Föreningen Hälsinglands multisport har tagit fram de nya banorna.

Cykling av banorna med guide

Hälsinglands multisport erbjuder guidning av den långa landsvägssträckan och MTB-sträckan för er som vill det. Vi tar det lugnt så alla kan delta. Det behövs ingen anmälan till guidningarna - det är bara att dyka upp.

• Söndag 23 aug kl 11:00
  • Onsdag 26 aug kl 17:30
  • Söndag 30 aug kl 11:00

Kontaktuppgifter till guider:
Landsvägssträckan är ca 65km - guide Magnus, tel. 070-603 22 41
MTB-sträckan är ca 35 km - MTB guide Jörgen 070-269 59 85

Kartor

Kartor med beskrivning av bansträckningen finns delas att ladda ner/skriva ut från den här sidan, kartor kommer även att finnas tillgängliga i aquaarenas entré, Hällåsen under ordinarie öppettider. Hällåsen är också platsen för start och mål.

Karta kort bana/mountainbike 34 km

Start och Mål Hällåsen - Beskrivning av bana:
Ta gångvägen till Stormyran, vidare via lugnesjöarna till Vadporten, fortsätt kustvägen till Åsbacka, följ skyltning Sågverkstrampet till vänster efter Skinnkalle, genom Sandarne (båtklubben, Källskär, runt Stenö) tillbaka förbi stenöbåtklubb sedan upp i skogen mot Pipsjön, följ vägen förbi Pipsjön
ut på lövskärsvägen vidare ut på Hälsingevägen mot Sandarne, mot Gammelsågen vid Dunsetjärn, i östanbo vid fd skolan sväng vänster mot gussievägen, förbi hästgårdarna och följ grusvägen runt Flygstaden, vid Östansjövägen vänster genom hela Östansjö, efter hästhagen i slutet på byn sväng höger in på grusväg, stigen kommer ut bakom Hällåsen, runda fotbollsplanen sedan är du i mål.

MTB-slingan kommer att ha rödvit markering till Vadporten, därefter följer man Sågverkstrampets markeringar till Stenö. Efter Stenö följer du åter rödvit markering tillbaka till Hällåsen. Läsa in dig på kartan innan du ger sig ut.

Karta - lång bana, landsväg 65 km

Start o mål Hällåsen - Beskrivning av bana:
Tvärleden till Stugsundsvägen ,Stugsund, Sandarne, Ljusne - där höger mot Askers, vidare genom Söderala mot Marma, vid korsningen i Myskje sväng mot Mohed sedan mot in i Mohed, vid Preem ta mot Segersta, vid nygården höger mot Flor 4 km, runt florsjön, vid Mo skola ta höger tillbaka till mohed, sedan vänster mot Kinsta, fortsätt vägen ovanför/söder om fd SM möbler, sedan gångvägen längsmed väg 50, cykla genom Söderala, vänster förbi Rosenvallsskolan, korsa Ljusnevägen, ta cykelvägen till Ina, sedan över Sund, ridhuset, kämpa tvärleden upp till Hällåsen. Mål!

Karta - se karta lång bana

Om man inte vill cykla den långa landsvägscyklingen så kan man cykla den del av den långa banan som går runt Florsjön. Följ den långa banan baklänges från Hällåsen via tvärleden till Sund via Ridhuset, gång- och cykelväg genom Söderala, i Kinsta den gamla vägen som löper parallellt med riksväg 50. Sedan via Mokorset, vägen mot Segersta och sedan runda Florsjön, från Mokorset samma väg tillbaka till Hällåsen.

Stämpel i klassikerkortet

Längs cykelsträckorna kommer det att finnas två fotoplatser, så kallade selfie spots. Fotoplatserna är märkta med #långacykelklassikern #kortacykelklassikern #mtbklassikern. Ta en ”selfie” vid skylten vid fotoplatsen som bevis, visa bilden när du ska få din stämpel.

Stämpling av kort kan ske under de guidade cykelturerna eller på Hällåsen Aquarena under badets ordinarie öppettider.

Frågor om Söderhamnsklassikern – kontakta:

Therese Nilsson
Telefon: 0270-756 21.
E-post: therese.nilsson@soderhamn.se

Relaterade länkar

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 augusti 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.