• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Samarbete för service till gymnasiet - leverans av matlådor två gånger i veckan

Samarbete för service till gymnasiet - leverans av matlådor två gånger i veckan

Kulturproducenten Göran Hånell förstärker packningsfunktionen i Norrtullskolans kök tillsammans med Joanna Sanderhäll från Verkstäderna. Det fungerar fint, tycker kocken Annki Nilsson. Två gånger i veckan levererar de matlådor till nästan hundra gymnasieelever.

Verksamheter visar att de kan anpassas snabbt och serviceinriktat i den speciella situation som råder. Som levererans av matlådor till gymnasieelever med hjälp av personal i obekant miljö.

18 mars stängde Staffangymnasiet och eleverna började studera på distans. Därefter har de ordnat med lunch på egen hand. Men kunskapstörsten stillas bäst om det kompletteras med välkomponerad kost, så när Hälsinglands utbildningsförbund undersökte intresset för matlådor fick de se att suget var stort. Nu kan 96 elever från Staffangymnasiet hämta matlådor med mat från Norrtullskolans kök.

Snabbfotad service

Matlådor är ett sätt att anpassa verksamheter efter den rådande situationen, det gäller också för gränsöverskridande utbyten mellan verksamheter.

- Hälsinglands utbildningsförbund bad om hjälp och det har vi ordnat, vi har dessutom fått hjälp från andra delar av kultur- och samhällsserviceförvaltningen. Det är roligt att kunna samarbeta på det sättet, säger Camilla Salling, områdeschef inom kostavdelningen i Söderhamns kommun.

Räds inte nya roller

Matlådorna packas i Norrtullskolans kök måndagar och onsdagar, hämtas till Staffangymnasiet där de i sin tur hämtas upp av elever två gånger per vecka. Fiskpanetter, kyckling och curry samt pannkakor inklusive specialkostvarianter stuvas den här dagen ned av kocken Annki Nilsson som fått hjälp av kulturproducenten Göran Hånell och Joanna Sanderhäll från Verkstäderna.

- Skönt att göra nytta när en del andra verksamheter i ärlighetens namn står lite stilla, säger Göran Hånell.

Funktionen med matlådor kommer att gälla fram till sommarlovet, så vida inget nytt beslut tas om att återuppta ordinarie gymnasieverksamhet.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 maj 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn