Nya soderhamn.se – lättare att hitta rätt

Dataskärm och mobil som visar nya soderhamn.se

Välkommen till Söderhamns kommuns nya webbplats. Med ny design, tydligare struktur och automatisk anpassning till mobil och surfplatta är vår förhoppning att det ska bli lättare för dig att hitta och ta del av kommunens information och service.

- Tiden går fort i den digitala världen, den gamla webbplatsen uppfyllde inte dagens krav på lättillgänglig information. Den uppenbara skillnaden för besökaren på den nya webbplatsen är att du möts av en ny design som underlättar navigering och automatisk anpassning till mobil och surfplatta. De flesta besökare vill ju självklart på ett enkelt sätt kunna söka information genom en mobil enhet, säger Matilda Green, Kommunikationschef Söderhamns kommun.

Förutom design och mobilanpassning finns många andra nya funktioner som ger oss andra möjligheter att paketera och synliggöra information och leda besökaren rätt.

Webbplatsens startsida domineras av en fritextsökruta och ingångar till våra sex huvudrubrik-områden med ledord som gör det lättare att hitta rätt ingång för den som navigerar via startsidan. På startsidan finns dessutom plats för tre temaingångar, fyra informationspuffar, sex nyhetsplatser och genvägar till E-tjänster, blanketter och utvalda webbsidor.
– De flesta kommunala webbplatser idag är utformade på liknande sätt och följer en struktur som rekommenderas för kommuner, den så kallade Funka-modellen. Den kommunala webbplatsens utgångspunkt är besökarens behov och utifrån det bygger man struktur och innehåll. Med vår nya webbplats ser vi till att följa med i den utvecklingen, säger Monika Nilsson, webbsamordnare och projektledare för utvecklingsprojektet.

Stora delar av innehållet på den gamla kommunala webbplatsen har fått följa med till den nya – men inte allt. Under de senaste två-tre åren har vi genomfört ett stort städjobb. Totalt har faktiskt flera tusen webbsidor, filer och bilder städats bort vilket underlättar för besökaren att hitta den information hen söker.

Fortsatt arbete

Den digitala utvecklingen pågår hela tiden. Nya soderhamn.se är nu driftsatt, men vi ska kontinuerligt fortsätta att förbättra soderhamn.se

-Med feedback från användare, besöksstatistik och analys av besöksbeteende som grund kommer vi kontinuerligt att fortsätta justera soderhamn.se. Det finns redan några punkter på utvecklingslistan, menar Matilda Green.

För att hjälpa oss i utvecklingsarbetet vill vi uppmana användare att använda funktionen ”hjälpte den här sidan dig”. Ge oss gärna feedback på sidans innehåll, framförallt om du upplever brister eller otydligheter.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 februari 2019

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn