• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / ”Mina sidor” - ett enkelt sätt att få besked om försörjningsstöd

”Mina sidor” - ett enkelt sätt att få besked om försörjningsstöd

Lena Källman Larsson och Lina Nygren

Lena Källman Larsson och Lina Nygren jobbar med att handlägga ansökningar om försörjningsstöd.

Nu blir det enklare att få information om hur det går med din ansökan om försörjningsstöd. Socialtjänsten inför under februari tjänsten Mina sidor, det innebär att Du som har kontakt med oss kommer att snabbt få svar på dina frågor om beslut och utbetalningar. För att kunna använda tjänsten behöver du Bank-ID.

- I början av februari öppnas tjänsten Mina Sidor. Alla som har ett ärende på försörjningsenheten kommer att få ett brev med information om hur man kommer igång med tjänsten säger Lena Källman Larsson, socialsekreterare på Försörjningsenheten.

Med tjänsten Mina sidor kan den sökande på ett enkelt sätt följa sitt ärende från ansökan till beslut.
Det går att när som helst logga in för att till exempel se när en utbetalning kommer.

Under det utvecklingsarbete som försörjningsenheten gjort det senaste året såg man att socialsekreterare fick lägga ner väldigt mycket tid på att besvara frågor som t.ex. ”När får jag besked om min ansökan?” ”När får jag min utbetalning?”. Med ”Mina sidor” kan individen själv logga in med bank-id på dator eller telefon och se sitt besked.

- I dag förväntar sig medborgare att vi ska kunna erbjuda den här typen av tjänster digitalt så känns bra att vi äntligen kan göra det. Förutom att personen som gjort en ansökan får snabbare besked så innebär det även ett effektivare arbetssätt för verksamheten. Tack vare Mina sidor kan vi lägga mindre tid på telefonsamtal och därför få mer tid att hantera ansökningar, säger Lina Nygren, socialsekreterare på Försörjningsenheten.

Nästa steg blir digital ansökan

Att ge klienter möjlighet att få snabba besked via Minasidor är bara första steget i den digitaliseringsprocess som pågår inom försörjningsenheten. Senare i vår införs digitaliserad ansökan. Idag måste den sökande fylla i en pappersblankett eller boka en tid hos socialsekreterare. Med digital ansökan kan den enskilde lämna in ansökan genom att fylla i den digitalt via Mina sidor.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 februari 2019

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn