Livsmedelskontroll

Grunden i livsmedelslagstiftningen är att du som vill tillverka, sälja eller ge bort livsmedel också ansvarar för att dessa livsmedel är säkra och rätt märkta. Den offentliga kontrollen innebär att bygg-och miljöförvaltningen kontrollerar att du som livsmedelsföretagare uppfyller lagstiftningens krav i din verksamhet.

Så fungerar livsmedelskontrollen

Kontrollen görs oftast oanmält men kan ibland också förbokas, beroende på vad syftet med kontrollen är eller verksamhetens art.
I foldern Så fungerar livsmedelskontrollen finns ytterligare information om livsmedelskontrollen.

Riksdagen har bestämt att kommunernas livsmedelskontroll ska finansieras av de avgifter som livsmedelsföretagarna betalar till kommunen. Det finns tre olika typer av avgifter för livsmedelskontroll.

Årlig avgift

Alla livsmedelsverksamheter, till exempel gatukök, skolkök, restauranger och livsmedelsbutiker, ska betala en årlig avgift för den offentliga kontrollen. Hur stor årlig avgift varje verksamhet betalar beror på typen av livsmedelshantering och hur stor omfattning verksamheten har. Ju större risker och ju större omfattning, desto mer kontrolltid. Verksamheter som själva utformar märkning och/eller märker förpackade livsmedel får tidstillägg, eftersom även märkningen tar tid att kontrollera.

Avgiften ska betalas varje år från och med det år verksamheten registreras.

Avgift för registrering

När en verksamhet registreras tas en avgift ut motsvarande en timmes arbete för handläggningen.

Extra offentlig kontroll

Om bygg- och miljöförvaltningen på grund av företagarens brister måste lägga ner mer tid än planerat på kontroll av en verksamhet, till exempel genom uppföljningar eller åtgärder vid befogade klagomål, tas avgift ut för den nedlagda kontrolltiden.

Taxa livsmedelskontroll

Taxan för livsmedelskontrollen fastställs av kommunfullmäktige. Från och med 1 januari 2019 är timtaxan 1 120 kr. Taxa livsmedelskontroll

 

Skriv ut
Senast uppdaterad: 11 februari 2019

Kontakt Bygg- och miljöförvaltningen

Kontakta handläggare vardagar kl. 8.00 - 9.30 via Kundtjänst 0270-75000.

Blanketter och handlingar skickas till:
Söderhamns kommun
Bygg- och miljöförvaltningen
826 80 Söderhamn

Besöksadress: Kungsgatan 6
E-post: Bygg- och miljöförvaltningen

Förvaltningschef
Herman Claesson
Tel 0270-751 36

Verksamhetschef
Jonas Ryberg
Tel 0270-766 11

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn