Din säkerhet

Det finns mycket du själv kan göra för att vara förberedd och bättre kunna hantera olika händelser. Alla har ett ansvar för vår egen och andras säkerhet vid utmanande eller extraordinära händelser. Räkna med att samhällets resurser prioriterar hjälp till människor i direkt fara eller utsatta grupper som äldre, sjuka och barn.

Någon gång händer det - frågan är bara när. Vad skulle du göra om din vardag vänds upp och ned? - Söderhamns kommun

Elen försvinner. Ingen vet hur länge. Värmen försvinner. Det blir svårt att laga mat. Inget vatten i kranen. Bankomaterna fungerar inte. Mobilnäten och internet går ner.

Samhällets resurser måste först gå till de mest utsatta. Därför kommer de allra flesta att behöva klara sig själva en tid. Sverige är ett modernt land. Men ett modernt land är också sårbart, det krävs inte mer än några dagars strömavbrott för att mycket av det vi tar för givet ska sluta fungera.

God kännedom om ditt hushåll och omgivningarna samt tillgång till rätt utrustning kan räcka långt. Vilka resurser har du hemma för att klara ett avbrott på el, vatten eller värme? För att upptäcka och släcka brand?

Situationer att ha beredskap för:

  • Brand hemma eller i båt/bil/husvagn, etc
  • Grillolycka eller annat tillbud med gasol
  • Strömavbrott
  • Kyla om uppvärmningen slutar fungerar vintertid
  • Översvämning
  • Utrustning i bilen om du blir stående längs vägen
  • Livräddning eller brand på båt
  • Livräddning på is
Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 mars 2019
Kommun och politik

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamn Kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn