Söderhamns kommuns startsida Söderhamns kommuns startsida
Planerings arbete Htj Linden

Planeringsarbetet i gruppen är i full gång.

Förändringsarbetet på Hemtjänst Linden

Arbetet med att omforma arbetsättet fortsätter på hemtjänst Linden. Gruppen är i slutfasen av sitt arbete, som avslutas vecka 47.

Hela gruppen sprudlar av energi. De är överens om att de inte trodde att arbetet var så här stort och att de hade så många besök hos sina brukare.

Det har varit intensiva och givande veckor, även om det har varit svårt personalmässigt några gånger, på grund av sjukdom och ett ökat vårdbehov hos brukarna. Men genom att hela arbetsgruppen hjälpts åt har det fungerat bra. Förändringsarbetet har gett förståelse för helheten; hela processen och hur många det är som är delaktig i den.

- Nu har vi kommit till den praktiska delen. Hur vill vi jobba och hur gör vi?
Vi sammanställer brukare och insatser för de som vi är kontaktpersoner åt, för att kunna ta fram den bästa lösningen för alla, berättar gruppen.

Kontinuitet är en viktig del i det nya arbetssättet. Arbetsgruppen kommer bara att arbeta med gruppens egna brukare (inte hela hemtjänstområdet) och i första hand täcka för varandra vid sjukdom. I andra hand blir det externa vikarier.

- Medarbetarna trodde inte att det var så stort och omfattande att analysera och förändra arbetssättet. Vi har fått hålla tillbaka dem, tills de förstått hur hela systemet hänger ihop. Därefter har de kunnat använda sin kunskap och skapa nya lösningar, säger kommunens verksamhetsutvecklare
Ann-Berit Botngård som lett gruppens förändringsarbete. 

- Det är en otroligt bra grupp, med fantastiskt engagemang. De tar ansvar för att lösa det här och längtar tills det ska bli verkstad, säger Ann-Berit Botngård.

Bit för bit börjar allt falla på plats för deltagarna. Hur systemet hänger ihop. Hur gruppen kan använda de förutsättningarna för att skapa ett nytt arbetssätt.

- Det var svårt i början att se vad det skulle bli, men nu börjar det bli förståeligt. Tillsammans diskuterar vi vilka förändringar det blir för brukarna och hur vi bäst mäter och följer upp arbetet, säger enhetschefen Marie Svensson.

Kontinuitet i arbetet, restid och om vikariebehovet minskar är några saker verksamheten vill kunna mäta.

Vecka 47 har gruppen gjort klart sitt förändringsarbete. Sedan ska medarbetarna utföra och testa det de kommit fram till ute i verksamheten.

Januari 2017 är det dags för en ny grupp i hemtjänsten Linden att påbörja sitt förändringsarbete.

Söderhamns kommun

826 80 Söderhamn
Tel 0270-750 00
Fax 0270-411 60
E-post

Granskad/Uppdaterad: 2016-11-24

Söderhamn - en kommun i Hälsingland: Bollnäslänk till annan webbplats, Hudiksvalllänk till annan webbplats, Ovanåkerlänk till annan webbplats, Ljusdallänk till annan webbplats, Nordanstiglänk till annan webbplats

Söderhamns kommun, 826 80 Söderhamn Tel 0270-750 00, Fax 0270-411 60, E-post - Ytterligare kontaktuppgifter