Jonas Andersson

Jonas Andersson

Att se elevernas lyckliga ansikten när de växer i sin kunskap, det ger mig arbetsglädje. Ibland har jag sprungit runt bland bänkarna och lekt atom. Jag visar gärna med kroppen.

Vad tycker du om i ditt jobb?

– Som lärare står jag ofta i fokus längst fram i klassrummet. Kan jag bjuda på en bra show och ladda eleverna med energi och passion för det jag vill förmedla, då har jag lyckats. Ibland har jag sprungit runt bland bänkarna och lekt atom. Jag visar gärna med kroppen.

Vad ger dig arbetsglädje?

– Kontakten med barnen gör min arbetsdag! Jag kanske känner mig urless på morgonen, men när jag kommer in i klassrummet känns det bra. Att se elevernas lyckliga ansikten när de växer i sin kunskap, det ger mig arbetsglädje.

Hur kan du göra skillnad genom ditt arbete?

– Det gör jag hela tiden, genom att peppa eleverna i deras strävan och vilja för att bli bättre på olika saker. Jag försöker påminna eleverna, om de inte alltid själva ser resultat. ”Titta, du lärde dig något här!” Att se när den insikten landar hos eleven känns riktigt bra.

Hur möter du söderhamnarna i din arbetsvardag?

– Med eleverna blir det framför allt en samverkan över tid. Det är härligt att vara med på resan och få se att jag skördar det jag sår, när vi växer tillsammans. I vardagen försöker jag heja på alla jag möter, med ett leende. Och varje måndag tar jag eleverna i hand och hälsar välkommen till veckan. De tycker nog jag är pinsam, men ganska ok ändå.

Ingen dag är den andra lik i skolan - hur möter du förändringar?

– Nu känner jag mig väl rustad för att hantera ändrade förutsättningar, men som nyutexaminerad lärare kunde det vara jobbigt när planeringen för en lektion brast. Det gör inte så mycket om det inte blir exakt som jag tänkt, jag kan luta mig på min erfarenhet och styra upp det längre fram.

På Stenbergaskolan finns många nyanlända elever, hur är mötet med dem?

– Jag tycker det är fantastiskt kul att få träffa elever och vuxna från andra delar av världen. Många är studiemotiverade och kan hjälpa till att höja statusen på ett ämne eller på skolan. I mina ämnen matematik och NO kan du också prestera bra resultat även om du inte behärskar språket fullt ut. Det finns en klassföreståndare och en resurs på studie- och yrkesvägledningen som kan arabiska, det är ett bra stöd.

Vilka andra utmaningar finns i din vardag?

– Överlag måste vi samarbeta många olika kompetenser för att vardagen ska funka. Det är utmanande. Det blir också en till dimension, hur jag kan göra olika fenomen begripliga för alla elever. Ofta kommer nyanlända elever med kort varsel. En konkret aspekt är ”nu har vi en elev till, vi behöver en bänk”, alla ska känna sig välkomna.

Hur arbetar ni tillsammans på Stenbergaskolan?

– Mitt arbetslag är viktigt för hjälp och stöd. Som lärare behöver jag ta beslut i stunden, flera gånger varje lektion. Alla beslut kan jag inte ta ensam, då går arbetslaget in. Jag berättar att jag behöver ta det med de andra vuxna innan eleverna kan få besked. Och att de får återkoppling är jätteviktigt, det föder förtroende.

- Arbetslaget är 10 – 15 personer som arbetar tillsammans med eleverna i årskurs F – 6 och på fritids. Två gånger i veckan träffas vi för mer långsiktig planering och samarbete. Jag sitter också med i Stenbergaskolans ledningsgrupp från mitt arbetslag. Vi som är mentorer för samma årskurs pratar med varandra varje dag. Det finns alltid en ljusning, även när det är tufft. Det är skönt att kunna stötta varandra.

Vad innebär delaktighet för dig?

– Att få vara med. Och att ta den möjligheten.

Vilken resurs är din chef för dig?

– Om jag behöver hjälp så finns min chef där. Hon stöttar om jag är arg eller ledsen. Som rektor är hon drivande och har en vilja till förbättring. Hon kan även vara med vid föräldramöten, eller ta bollen vidare när en elev har hög frånvaro.

– Min chef sporrar mig till att själv driva och peppa arbetslaget, att dela med mig av bra saker. Det är lätt att glömma bort att berätta när man är duktig. Det sker så himla många bra saker i klassrummen som folk inte får ta del av, funderar Jonas.

Hur ser din yrkesbakgrund ut?

Jag är lärare här på Stenbergaskolan i Ljusne sedan 2008. Jag är utbildad 1 – 7-lärare, men har mest arbetat i årskurserna 4 – 6. Sammanlagt har jag varit lärare i 16 år. Tidigare har jag arbetat i Gävle och Sandarne och som klasslärare, idag är jag ämneslärare i matematik, NO och idrott och mentor och klassföreståndare i årskurs 6.

Hur har din lärarroll förändrats med åren?

– I början jobbade jag bredare som klasslärare, men genom lärarlegitimationen har det blivit mer specialiserat. Det positiva är att jag får fokusera på de ämnen jag är bäst på och att kvaliteten höjs. Ibland kan det bli många enskilda elever om man har flera klasser i samma ämne. Men just nu har jag två klasser med sammanlagt 35 elever, det är lagom.

Vilka yrkeskunskaper har du nytta av i din vardag?

– Psykologi, pedagogisk och metodik är viktiga byggstenar för att hantera situationer som uppkommer.

Vilka personliga egenskaper spelar roll i din jobbvardag?

– Att kunna lyssna och läsa av. Det är jätteviktigt att lyssna först, när eleverna berättar något, inte bara dunka på med prat. Ofta har man inte sett själva situationen, så man behöver lyssna innan man börjar diskutera utfallet med eleven, tycker Jonas.

- Efter flera år på samma skola känner jag de flesta eleverna. Det blir en trygghet, jag kan vara någon de kan lita på. Jag uppskattar också de mer utåtriktade delarna i lärarjobbet. Jag gillar när det är lekfullt. Härom veckan gjorde jag en spontan forumteater med eleverna, kring ansvar och likabehandling. Vi iscensatte ett bråk och eleverna fick prova hur olika roller kändes. Det blev en spännande process.

Varför har du valt att arbeta just i vår kommun?

– I mitt fall är det kärleken. Från början är jag från Dalsland, men min fru och jag träffades på lärarhögskolan och hon är härifrån. Tillsammans har vi flyttat till Sandarne.

Hur är det att vara två lärare i samma familj?

– Ibland blir nog våra barn trötta på att vi pratar jobb hemma... Men styrkan är att vi förstår och kan stötta varandra i arbetet. Sen är det ju en fördel med våra ledigheter, vi får mycket ledig tid tillsammans.

Hur ser din fritid ut hemma i Sandarne?

– Vi är en riktig idrottsfamilj! Min fru och jag springer, gärna längre och i terräng. Sen åker vi längdskidor när det är säsong. Båda barnen spelar fotboll och handboll och jag är tränare, skrattar idrottsläraren Jonas.

Jonas Andersson

  • Yrke: Lärare på Stenbergaskolan
  • Ålder: 42 år
  • Familj: Fru och barn
  • Bor: Sandarne
  • Motto: Kontakten med barnen gör min arbetsdag!

Jobba i Söderhamn

Är du en engagerad och kreativ person? Vill du arbeta i en bred organisation med utvecklingsmöjligheter? Välkommen till Söderhamns kommun! I ett jämlikt Söderhamn kan både människor och företag växa. Samverkan är nyckeln för att hålla medborgarens fokus och skapa bra verksamhet för dem vi är till för.

Vi är mer än 2300 medarbetare som tillsammans arbetar för att göra Söderhamn till en öppen och attraktiv skärgårdsstad som människor lever i, längtar efter och flyttar till.

VI ÄR SÖDERHAMN – välkommen att bli en av oss!

Intresseanmälan|          Sommarjobb

Leva i Söderhamn

Är du en engagerad och kreativ person? Vill du arbeta i en bred organisation med utvecklingsmöjligheter? Välkommen till Söderhamns kommun! I ett jämlikt Söderhamn kan både människor och företag växa.

Läs mer om att bo och leva i Söderhamn