Söderhamns kommuns startsida Söderhamns kommuns startsida
Välkommen till kundtjänst!

Välkommen till kundtjänst!

Välkommen till kundtjänst

Den 15 maj invigdes Söderhamns kommuns kundtjänst. Kundtjänst svarar på 0270-75 000 och när du ringer till Omvårdnad Direkt. Du kan även besöka oss för att få hjälp med ditt ärende.

Kundtjänst gör det lättare och snabbare för dig att få hjälp med dina frågor.

- Vi har lyssnat på söderhamnarna, som upplevt att det kan ta lång tid och vara knepigt att få tag i rätt medarbetare på telefon. Kundtjänst blir en väg in till hela kommunens verksamhet, berättar kommunens kundtjänst­samordnare Ann-Chatrine "Annki" Jonsson.

Invigning av kundtjänst

Måndag den 15 maj öppnar kundtjänst för besök. Kl 10.00 klipper kommunstyrelsens vice ordförande Maria Lind (S) bandet och inviger kundtjänst. Välkommen att vara med!

Kundtjänst svarar i telefon

Den 15 maj börjar kundtjänst svara på inkommande samtal till tjänsten Omvårdnad Direkt. Från den 16 maj svarar kundtjänst på i stort sett alla samtal till 0270-75 000.

- Alla samtal går i första hand till våra kommunvägledare. Det kanske blir en del störningar i början, när vi ska ta över från tidigare svarstjänst. Vi hoppas att våra kunder har förståelse för det, säger Ann-Chatrine Jonsson.

Enklare frågor löser kundtjänst direkt på telefon. Behöver du mer hjälp kopplar vi till berörd handläggare. Vid hög belastning i växeln finns tidigare svarstjänst som backup en tid, sedan har vi avtal med Hudiksvalls kommun.  

Kundtjänst finns på Faxholmsgatan 3.

Kundtjänst finns på Faxholmsgatan 3.

Välkommen hit

Hos kundtjänst kan du låna en publik dator för att få hjälp med korta ärenden, som att söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag. Kundtjänst finns på Faxholmsgatan 3, vid Faxeholmskullen. Buss 1 och 63 stannar på gatan utanför.

Ta buss 1 eller 63 till kundtjänst


Varför sitter ni utanför centrum?

- Ja, det kan verka konstigt. Men erfarenheter från andra kommuner med kundtjänst visar att besök bara är en liten del av verksamheten, de allra flesta ärenden löser vi via telefon eller Internet. Huset kommer att samla fler kommunala funktioner och blir ett nav för samhällsplanering, teknisk service och bygg- och miljöfrågor, berättar Ann-Chatrine Jonsson. 

Samarbete skapar kundtjänst

Kundtjänst har jobbat tätt tillsammans med förvaltningarna för att kartlägga vilka ärenden kundtjänst kan hantera och på vilken nivå, innan du behöver kopplas vidare till handläggare.

- Samarbetet är nyckeln. Förvaltningarna ansvarar för att det är rätt information i verksamhetssystemen och på våra webbplatser. Kundtjänst ansvarar för att förmedla verksamheternas information till kunden, säger Ann-Chatrine Jonsson. 

Några tydliga vinster med kundtjänst

  • Du kan lättare nå hela kommunen, genom en väg in.
  • Medarbetare får mer tid åt kvalificerad handläggning och praktisk verksamhet, när kundtjänst tar enklare frågor.
  • Våra webbplatser får bättre kvalitet som nyckelverktyg för kundtjänst.
  • Kundtjänst blir en motor för verksamhetsutveckling, genom frågor och förslag som kommer in.

Och nu är det dags!

- Det känns jättespännande. Kundtjänst är verkligen ett konkret sätt att satsa på dig som kund. Dina behov och synpunkter kommer att hjälpa våra verksamheter att bli ännu bättre, avslutar Ann-Chatrine Jonsson.

Söderhamns kommun

826 80 Söderhamn
Tel 0270-750 00
kundtjänst@soderhamn.se

Kundtjänst och telefonväxel

Ordinarie öppettider
mån - torsdag kl 07.30-16.30
fredag kl 07.30-16.00
Ej lunchstängt

Hitta till kundtjänst
länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Faxholmsgatan 3
Buss 1 och 63,
hållplats Faxeholmen.

Granskad/Uppdaterad: 2017-06-19

Söderhamn - en kommun i Hälsingland: Bollnäslänk till annan webbplats, Hudiksvalllänk till annan webbplats, Ovanåkerlänk till annan webbplats, Ljusdallänk till annan webbplats, Nordanstiglänk till annan webbplats

Söderhamns kommun, 826 80 Söderhamn Tel 0270-750 00, Fax 0270-411 60, E-post - Ytterligare kontaktuppgifter