Söderhamns kommuns startsida Söderhamns kommuns startsida

Avbrutna förhandlingar med First Camp avseende drift och utveckling av Stenö Camping

Efter att Kommunfullmäktige i Söderhamn fattat beslut om att söka extern utförare för drift och utveckling av Stenö Camping har uppdraget upphandlats. Under en tid har avtalsförhandlingar pågått med First Camp, som vann upphandlingen. Det står nu klart att Söderhamns kommun avbryter förhandlingarna.

-Förutsättningarna för att enas om avtalets lydelse saknas, och därmed avbryter vi förhandlingarna, säger Hans-Göran Karlsson, Näringslivschef i Söderhamns kommun

Stenö Camping har drivits i kommunal regi sedan 2010 då fastigheten och anläggningen köptes tillbaka från Nordic Camping och Sports AB. Campingens standard bedömdes vid kommunens övertagande 2010 som en-stjärnig. Redan efter första säsongen, sommaren 2011, uppgraderades campingen till tre-stjärnig och sedan 2013 kan Stenö Camping stoltsera med att vara en fyr-stjärnig camping. Omsättningen har årligen ökat, renoveringar har gjorts, gästbrygga för båtar har sjösatts och man har även ersatt de gamla slitna golfbanorna med en modern äventyrsgolfbana.

Stenö Camping, och hela Stenö-udden med naturreservat, havsbad och strövområden är en stor tillgång för hela Söderhamn, varför kommunen vill behålla ägandeskapet i området.

-Vår inställning har varit att förhandla fram ett långsiktigt avtal med en extern utförare med stor erfarenhet från campingverksamhet, som skulle fortsätta att utveckla campingverksamheten. Med en lång avtalstid är det viktigt att vi som ägare kan vara tydliga i avtalet med vissa krav. Det står nu klart att vi inte kan mötas i dessa krav. Därför väljer Söderhamns kommun att avbryta förhandlingarna. Vi kommer nu ta ställning hur vi går vidare utifrån det politiska uppdraget att hitta en extern utförare av Stenö Havscamping, fortsätter Hans-Göran Karlsson.

-Stenö är en unik tillgång i kommunen som många uppskattar och relaterar till. Det är oerhört viktigt att Söderhamns kommun kan säkra vissa delar vid ett så omfattande och långt avtal. När vi inte når en överenskommelse kring dessa delar känns det rätt att kommunens förhandlare sätter ned foten och avbryter för att söka andra lösningar, menar John-Erik Jansson, Kommunstyrelsens ordförande (C).

Söderhamns kommun

826 80 Söderhamn

Kundtjänst och telefonväxel

Tel 0270-750 00
kundtjanst@soderhamn.se

Kontakt:

Hans-Göran Karlsson, Näringslivschef, 0270-751 08

Granskad/Uppdaterad: 2019-02-01

Söderhamn - en kommun i Hälsingland: Bollnäslänk till annan webbplats, Hudiksvalllänk till annan webbplats, Ovanåkerlänk till annan webbplats, Ljusdallänk till annan webbplats, Nordanstiglänk till annan webbplats

Söderhamns kommun, 826 80 Söderhamn Tel 0270-750 00, Fax 0270-411 60, E-post - Ytterligare kontaktuppgifter